Markkinoinnin tradenomiksi omaa yritystä pyörittämällä

Kuva
Julia Saario opiskelee tradenomiksi
Lappeenrannan kampuksen kolmannesta kerroksesta kuuluu musiikkia. Siellä sijaitsevat markkinointiosuuskuntien toimistot, joissa tunnelma vaikuttaa rennolta. Toimistolta löytyy sohvia, tietokoneita ja työtiloja. Toisen vuoden markkinoinnin opiskelijalle Julia Saariolle valinta opiskella markkinointiosuuskunnassa oli paras mahdollinen.

Olen Julia Saario, 22-vuotias toisen vuoden markkinointiin suuntautuva tradenomiopiskelija. Olen kotoisin Lohjalta ja muutin Lappeenrantaan opiskelemaan syksyllä 2020. Ennen LAB-ammattikorkeakouluun päätymistä kävin lukion, TE-keskuksen järjestämän yrittäjyyskurssin ja opiskelin vuoden graafista suunnittelua Lahden kansanopiston Vapaa Akatemiassa.

Hain useisiin eri kouluihin ja aloille ennen kuin päädyin LABiin opiskelemaan markkinointia. Ollessani vuoden kansanopistossa kiinnostukseni graafista alaa kohtaan vahvistui, mutta ajattelin, että haluan tehdä muutakin. Oli siis hyvä, että en päässytkään yhteishaussa graafiseksi suunnittelijaksi vaan päädyin opiskelemaan liiketaloutta. Voin jatkossa opiskella graafista alaa lisää, jos haluan.

”Toivon, että olisin kuullut tästä koulutuksesta jo aikaisemmin”

Valitsin tradenomin koulutuksen ja olin valmis muuttamaan sen takia uuteen kaupunkiin, koska tiesin, että tämä ala on minua varten. Opiskelijatarinat tukivat päätöstäni hakea LABiin. Minua kiinnosti erityisesti yrittäjyys ja luova tekeminen.

Liiketalouden opinnot antavat hyvän pohjan yrittäjyyteen, sillä Lappeenrannassa markkinoinnin opintoihin kuuluu osuuskunnassa tiimiyrittäjänä toimiminen eli oikean yrityksen pyörittäminen.

Lukiossa vielä kuvittelin, etten haluaisi opiskella liiketaloutta, vaikka olin aina ollut kiinnostunut yrittäjyydestä. Nyt se tuntuu ihan hassulta ajatukselta. Jos olisin tiennyt osuuskuntamuotoisesta markkinoinnin suuntautumisesta jo silloin, olisin varmaan hakenut tänne heti. Toivon, että olisin kuullut tästä koulutuksesta jo aikaisemmin, kun pohdin koulutusvaihtoehtojani. En kuitenkaan kadu välivuosiani, koska ehdin miettimään paremmin mitä haluan ja sain hyviä kokemuksia.

Markkinoinnin suuntautuminen sopii sellaiselle, joka haluaa tehdä ryhmässä projekteja, on kiinnostunut markkinoinnista, innostuu audiovisuaalisesta tuotannosta ja ideoinnista. Täällä ei ole pakko valita vain yhtä erikoistumisalaa vaan voi opiskella laajasti eri aiheita ja päätyä opintojen jälkeen lähes mihin tahansa työhön.

Opiskelijat Anniina ja Julia nojaavat kaiteeseen

Anniina Lång ja Julia Saario nojaavat kaiteeseen. Julia nauraa. Tilanteessa oli tarkoitus ottaa kuvituskuvia Saitemian eli Saimaan tiimiyrittäjäakatemia ry:n verkkosivuille mutta nauru on aito. Tästäkin voi saada projektitunteja, joilla opintopisteet kertyvät.

”On mukava nähdä oman työn jälki ja tehdä jotain konkreettista”

Joka vuosi Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin suuntautumisen valinneet opiskelijat perustavat osuuskunnan pian suuntautumisvalintojen jälkeen. Toisen opiskeluvuoden syksynä alkavat asiakasprojektit, joiden avulla kerrytetään käytännön kokemusta eri markkinoinnin osa-alueista.

Projektit voivat olla esimerkiksi markkinointikampanjoita, videokuvausta, graafista suunnittelua, innovointia tai mitä tahansa mikä edistää myyntiä ja yritysten näkyvyyttä. Myös tapahtumien järjestäminen on mahdollista.

Markkinoinnin opiskelu on siis monipuolista ja mielestäni mielenkiintoista. Voimme itse vaikuttaa siihen mitä opiskelemme ja keskittyä enemmän niihin osa-alueisiin, joissa haluamme kehittyä. Ensimmäisen vuoden perusopintojen jälkeen markkinoinnin opinnot koostuvat ammattiopinnoista, asiakkaille tehtävistä projekteista ja ammatillisista kirjoista. Yhteisiä oppitunteja on viikossa vain muutama ja loput päivät aikataulutetaan itse. Se antaa paljon vapautta ja mahdollistaa työskentelyn juuri silloin kun itselle sopii.

Yrityksen pyörittäminen mahdollistaa myös muut vastuutehtävät. Olen itse ollut mukana Saaga Marketing osuuskunnan ensimmäisessä hallituksessa ja toimin Saitemian nykyisessä hallituksessa. Vaihdamme osuuskuntien hallituksia vähintään vuoden välein, jotta jokainen saisi siitä kokemusta ja mahdollisimman moni pääsisi toimimaan luottamustehtävissä.

Mieleenpainuvin projekti, jossa olen ollut mukana, oli innovointikilpailu heti ensimmäisenä opiskelukeväänä. Oli hienoa, kun voitimme ensimmäisen kilpailun, johon osallistuimme. Se lisäsi itseluottamusta ja vahvisti sitä, että opiskelen oikeaa alaa. Toinen projekti, josta olen erityisen iloinen, on toimistomme remontti, johon pääsin osallistumaan suunnittelemalla sinne seiniin teetettävää kuvitusta. On mukava nähdä oman työn jälki ja tehdä jotain konkreettista.

Julian vinkit markkinoinnin opiskelusta kiinnostuneille

Luota itseesi: jos jokin ala kiinnostaa, niin hae opiskelemaan sitä vaikket olisi täysin varma siitä, millaista se on. Usein opinnot ovat vielä parempia kuin osaat edes odottaa. 

Opinnot eivät ole aina helppoja ja kevyitä, mutta ne ovat palkitsevia ja kaiken työnteon arvoisia. Markkinoinnissa ensimmäinen vuosi on teoriapainotteinen, mutta sen jälkeen pääsee tekemään projekteja ja oppimaan tekemällä. Opintojen eteen täytyy tehdä töitä, mutta kun aihe kiinnostaa, niin aikakin kuluu kuin huomaamatta.

Voin ehdottomasti suositella LABia kouluna sekä markkinoinnin opiskelua Lappeenrannassa. Suosittelen markkinoinnin suuntautumista kaikille, jotka haluavat kehittää omaa myyntiosaamista, visuaalisia viestintätaitoja ja tiimityöskentelyä. Mielestäni osuuskuntamuotoinen opiskelu yhdistää opiskelun ja työelämän parhaat puolet – juuri niin kuin LABin slogan lupaa.

Voit seurata osuuskuntaamme Instagramissa @saagamarketing

Kuvat: Paavo Ilves

Tradenomi (AMK), liiketalous

Voit erikoistua opinnoissasi Lappeenrannassa laskentatoimeen, yritysjuridiikkaan tai markkinointiin. Markkinointia opiskellaan opiskelijoiden perustamassa tiimiyrityksessä, jossa sovellat opittua teoriaa ja tietoa käytäntöön yrityksille tehtävissä toimeksiannoissa.