Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämistä ja uudistamista
Koulutuksen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden valtakunnallinen uudistaminen. Taustalla vaikuttavat kansallinen lapsistrategia 2040 ja lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, jonka toimeenpanoa jatketaan vuosina 2020–2022. Molempien tavoitteena on nykyistä lapsi- ja perhelähtöisemmät, perhemyönteisemmät ja paremmin yhteensovitettavat palvelut.
Koulutuksessa keskitytään lapsi- ja perhepalveluiden kehittämiseen ja niiden yhteensovittamisen kysymyksiin, monitoimijaiseen työskentelyyn sekä palvelujen sisällöllisiin kysymyksiin, kuten lasten ja nuorten osallisuuteen, varhaiseen tukemiseen sekä eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen
Tavoitteena on, että tutkinnon suoritettuaan opiskelija kykenee työskentelemään itsenäisesti sosiaalialan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa, kykenee johtamaan osaamista sekä sosiaalialan työkäytäntöjen ja palveluiden kehittämistä erilaisissa työympäristöissä
Opintojaksoihin sisältyy lähiopetusta Lahden kampuksella keskimäärin kaksi päivää/lähiopetusta sisältävä 5 op opintojakso. Opetus on pääsääntöisesti arkisin klo 9–16. Osa opintojaksoista toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Oppimisympäristönä toimii Moodle.
Koulutuksen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden valtakunnallinen uudistaminen. Taustalla vaikuttavat kansallinen lapsistrategia 2040 ja lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, jonka toimeenpanoa jatketaan vuosina 2020–2022. Molempien tavoitteena on nykyistä lapsi- ja perhelähtöisemmät, perhemyönteisemmät ja paremmin yhteensovitettavat palvelut.
Koulutuksessa keskitytään lapsi- ja perhepalveluiden kehittämiseen ja niiden yhteensovittamisen kysymyksiin, monitoimijaiseen työskentelyyn sekä palvelujen sisällöllisiin kysymyksiin, kuten lasten ja nuorten osallisuuteen, varhaiseen tukemiseen sekä eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseen
Tavoitteena on, että tutkinnon suoritettuaan opiskelija kykenee työskentelemään itsenäisesti sosiaalialan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa, kykenee johtamaan osaamista sekä sosiaalialan työkäytäntöjen ja palveluiden kehittämistä erilaisissa työympäristöissä.
Koulutuksen ydinosaamisen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen entistä lapsi- ja perhelähtöisemmiksi. Keskeisinä sisältöalueina ovat lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteisiin vastaaminen, sekä lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta sekä perheiden hyvää arkea turvaava toiminta. Keskiössä ovat eriarvoisuuden tunnistaminen ja varhainen tuki sekä integratiivisten toimintamallien kehittäminen sekä matalan kynnyksen että vaativan ja erityistason palveluissa.
Opiskelija voi valita täydentäviä opintoja myös LAB-ammattikorkeakoulun muista koulutuksista (esim. palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluissa, työyhteisön johtaminen, osaamisen johtaminen, digitaaliset palvelut), muiden ammattikorkeakoulujen tarjonnasta tai Campusonline-tarjonnasta.
Opintojaksoihin sisältyy lähiopetusta Lahden kampuksella keskimäärin kaksi päivää/lähiopetusta sisältävä 5 op opintojakso. Opetus on pääsääntöisesti arkisin klo 9–16. Osa opintojaksoista toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Oppimisympäristönä toimii Moodle.
Koulutus tuottaa kelpoisuuden virkoihin ja toimiin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa. Sosiaalialan henkilöstön kelpoisuuksia määrittää lisäksi laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista.
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalla työpaikallaan, jossakin toisessa organisaatioissa tai LAB-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme. Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee lähes 900 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa 78 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä vaikka et ulkomaille lähtisikään!
LABin opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa. Opintoihisi voi kuulua esimerkiksi omalle työnantajallesi tai muille alan toimijoille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä. Erilaiset oppimisympäristöt vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojesi ajan.
LAB tekee tiivistä yhteistyötä myös LUT-yliopiston kanssa.
LAB-ammattikorkeakoulu on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ohjaavat strategiset vahvuusalueet ovat: