Johtamista, tulevaisuuden strategioita sekä henkilöstön ja osaamisen johtamista
Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen -koulutuksen lähtökohtana on yhteiskunnan ja työelämän nopea ja laaja rakenteellinen muutos, jossa on keskeistä tiedon ja innovaatioiden yhdessä luominen.
Koulutuksen tavoitteena on syventää, tuottaa ja jakaa uutta tietoa ja osaamista työelämän ja organisaatioiden uudistamiseen ja uudistumiseen. Opinnoissa keskitytään johtamiseen, tulevaisuuden strategioihin sekä henkilöstön ja osaamisen johtamiseen.
Voit valita opintoja esimerkiksi asiakkuusjohtamisesta, Lean-ajattelusta, digitaalisista palveluista, palvelumuotoilusta, työhyvinvoinnin johtamisesta ja liiketoiminnan johtamisesta.
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tavoitteena on kaikkien työntekijöiden osaamisen ja innovatiivisuuden hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla. Uudistamisen ja kehittämisen päämääränä on turvata nykyisten ja tulevien sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaiden palvelut.
Valmistuttuasi osaat johtaa, kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan työyhteisöä, palvelualuetta sekä johtaa erilaisia muutos- ja kehittämishankkeita.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
The scope of education
90 opintopistettä
Duration of studies
2,5 vuotta
Language
Suomi
Location
Verkkokampus
Objectives
Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen -koulutuksen lähtökohtana on yhteiskunnan ja työelämän nopea ja laaja rakenteellinen muutos, jossa keskeistä on tiedon ja innovaatioiden yhdessä luominen. Koulutuksen tavoitteena on syventää, tuottaa ja jakaa uutta tietoa ja osaamista työelämän ja organisaatioiden uudistamiseen ja uudistumiseen.
Opinnoissa keskitytään johtamiseen, tulevaisuuden strategioihin sekä henkilöstön ja osaamisen johtamiseen. Voit valita opintoja esimerkiksi asiakkuusjohtamisesta, Lean-ajattelusta, digitaalisista palveluista, palvelumuotoilusta, työhyvinvoinnin johtamisesta ja liiketoiminnan johtamisesta.
Koulutuksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveysalan rakenteellinen uudistaminen ja siihen liittyvät eritasoiset muutokset. Sote-uudistuksessa tarvitaan eri palvelutuottajien verkottumista, yhteistyötä korostavaa johtamista sekä erityisesti ihmisten johtamisen ja monialaisen työskentelyn painottamista työskentelyssä.
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tavoitteena on kaikkien työntekijöiden osaamisen ja innovatiivisuuden hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla. Uudistamisen ja kehittämisen päämääränä on turvata nykyisten ja tulevien sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaiden palvelut. Valmistuttuasi osaat johtaa, kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan työyhteisöä, palvelualuetta sekä johtaa erilaisia muutos- ja kehittämishankkeita.
Koulutuksen sisältö koostuu seuraavista kokonaisuuksista: johtamisopinnot (uudistava johtaminen, tulevaisuuden toimintaympäristö ja strategia, henkilöstön ja osaamisen johtaminen), sosiaali- ja terveysalan taloudelliset reunaehdot ja niiden muutokset, sekä vaikuttavuuden ja toiminnan arviointi.
Opiskelija voi valita opintoja myös LAB-ammattikorkeakoulun muista koulutuksista (esimerkiksi asiakkuusjohtaminen, Lean-ajattelu, digitaaliset palvelut, palvelumuotoilu, työhyvinvoinnin johtaminen ja liiketoiminnan johtaminen).
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä, joka jakautuu seuraavasti:
ydinosaaminen 35 op (uudistuva ja uudistava johtaminen, strategioilla tulevaisuuteen, strateginen henkilöstöjohtaminen, työyhteisön johtaminen, sosiaali- ja terveystalous, vaikuttavuuden ja toiminnan arviointi sekä tutkimus- ja kehittämisopinnot)
täydentävä osaaminen, monialaiset opinnot 25 op (esimerkiksi osaamisen johtaminen, liiketoimintaosaaminen, työhvyinvoinnin johtaminen, Lean, palvelumuotoilu)
Koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalla työpaikallaan, jossakin toisessa organisaatioissa tai LAB-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme. Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee lähes 900 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa 78 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä vaikka et ulkomaille lähtisikään!
LABin opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa. Opintoihisi voi kuulua esimerkiksi omalle työnantajallesi tai muille alan toimijoille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä. Erilaiset oppimisympäristöt vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojesi ajan.
LAB tekee tiivistä yhteistyötä myös LUT-yliopiston kanssa.
LAB-ammattikorkeakoulu on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ohjaavat strategiset vahvuusalueet ovat:
Koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).