Julkaisut ja blogit

Julkaisutoiminnan avulla tehdään näkyväksi LAB-ammattikorkeakoulun kehittämistyötä ja LABin vahvuusalueita. LAB on sitoutunut kaikessa julkaisutoiminnassaan open access -periaatteisiin.

LAB Open

LAB Open on LAB-ammattikorkeakoulun open access -julkaisualusta, jolla julkaistaan LABin henkilökunnan, opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden artikkeleita. Alustalla julkaistaan kahta jatkuvasti päivittyvää lehteä, joissa julkaistaan artikkeleita suomeksi ja englanniksi.

LAB Focus -blogit                         

LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.

Julkaisusarja

LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.

Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.

Lisätietoja julkaisutoiminnasta

LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.

Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisutatlab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).

Uusimmat artikkelit

LAB Open

Opiskelijoiden hyvinvointi: terveyteen liittyvät tavoitteet kurssisuunnittelussa

Opiskelijoiden hyvinvointi on keskeinen huolenaihe korkeakouluissa, mutta usein terveyteen ja ergonomiaan liittyvät oppimistavoitteet jäävät opettajien opintojaksojen ulkopuolelle. Digitaalisen opiskelun yleistyessä opiskelijat viettävät suuren osan ajastaan tietokoneen äärellä, mikä asettaa haasteita terveellisten opiskelutapojen ylläpitämiselle. Opettajan valinnoilla on merkittävä vaikutus opiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin, joten kurssin suunnittelu on avainasemassa terveellisten opiskelutapojen tukemisessa. Lähde

Ensiaputaitojen opettelu osana vapaapalokuntanuorten toimintaa

Laki velvoittaa meitä kaikkia auttamaan hädässä olevaa. Ensiapu- ja hätätilanteissa toimimiseen varmuutta tuovat opitut tiedot ja taidot ensiavun antamisesta sen tarpeessa olevalle. Maallikon antamalla ensiavulla voi monesti olla tärkeä vaikutus autettavan henkilön toipumiseen, sillä ensivasteen saapumiseen liittyvän viiveen aikana autettavan elimistössä voi tapahtua peruuttamattomia muutoksia. Ensiaputaitojen opettelun voi aloittaa jo lapsuusiässä. Opittujen taitojen kertaaminen säännöllisin väliajoin antaa itsevarmuutta ja voi madaltaa kynnystä toimia hätä- ja ensiaputilanteissa. Lähde

Työmarkkinat uudistuvat, pysyvätkö palkkahallinto ja palkanlaskentaohjelmat mukana?

Työmarkkinatilanne on kärjistynyt ja erimielisyydet nykyisen hallituksen ja ay-liikkeen välillä ovat suuret. Hallitus – työnantajaosapuolien tukemana – yrittää luoda uutta työmarkkinamallia työlainsäädännön avulla, kun taas työmarkkinaosapuolista palkansaajaosapuolet peräänkuuluttavat neuvottelemista työmarkkinamallin uudistuksessa. Palkansaajaosapuolien suurimpana pelkona on, että nykyinen työehtosopimusjärjestelmä yritetään murentaa. Lähde

LAB Focus

Muuttuva maataloustyö ja työterveystarpeet

Maatalousyrittäjien työssä esiintyy runsaasti terveydenvaaroja, joita ovat muun muassa pölyt, melu, fyysinen kuormittavuus ja tapaturmanvaara (Kinnunen ym. 2016, 47). Altisteisen työn lisäksi maatalousyrittäjillä esiintyy aiempaa enemmän henkistä kuormitusta, ja yhä useammalla on jaksamisen haasteita sekä uupumusoireita (Kantar Agri Oy 2023). Työterveyshuolto toimii yhteistyössä maatalousyrittäjän kanssa työn terveydenvaarojen vähentämiseksi ja työn terveellisyyden edistämiseksi. Työoloselvitys on työterveysyhteistyötä […] The post Muuttuva maataloustyö ja työterveystarpeet appeared first on LAB Focus.

Ilmastonmuutoksen huomioiminen Lahden Erviänpuistossa

LAB-ammattikorkeakoulun vetämässä Askeleet ilmastonmuutokseen varautumiseen -hankkeessa tiedotetaan kuntien työntekijöitä ja päättäjiä ilmastonmuutokseen varautumisesta ja sopeutumisesta. Yhtenä viestintäkeinona käytetään ilmastonmuutoskävelyitä. Niissä käydään tutustumassa kohteisiin, joissa on tehty sopeutumistoimenpiteitä tai joissa näkyvät ilmastonmuutoksen vaikutukset. Maaliskuussa 2024 ilmastonmuutoskävely toteutettiin Lahden kaupungin Erviänpuistossa. Kävelyn tarkoituksena oli tutustua puistoon ja pohtia toimenpiteitä ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi. Erityisesti huomioitiin hulevesien hallinta, viherrakenteet ja […] The post Ilmastonmuutoksen huomioiminen Lahden Erviänpuistossa appeared first on LAB Focus.

Asiakasturvallisuus sosionomin ammatillisessa toiminnassa ja osaamisessa 

 Sosiaalihuollossa työskenteleviä sosionomeja koskee laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015). Ammattihenkilölain tarkoituksena on edistää asiakasturvallisuutta sekä sosiaalihuollon asiakkaan oikeutta laadukkaaseen sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.  Lain perusteella varmistetaan asiakasturvallisuuden edistäminen ja sen toteutuminen edellyttämällä ammattitoiminnassa vaadittavaa koulutusta ja ammattioikeuksien rekisteröintiä (Lähteinen ym. 2002). Valviran valvoman asiakasturvallisuuden keskeisiä elementtejä ovat ammatillinen osaaminen, vastuu ja ammattitaito sekä julkisen vallan käyttö. […] The post Asiakasturvallisuus sosionomin ammatillisessa toiminnassa ja osaamisessa  appeared first on LAB Focus.

Uusimmat julkaisut

fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|

Activity handbook for global citizenship and diversity education in higher education

Activity handbook for global citizenship and diversity education in higher education Häkli, Jaana; Ciulu, Ruxanda; Garnjost, Petra; Heuwinkel, Kerstin; de Prada, Elena Global citizenship education and diversity training are effective when principles of transformative education are followed and integrated into teaching either in class or online. Transformative learning focuses on building critical consciousness and to a change in one’s behavior and identity as a human being. This activity handbook is a result of the Intellectual Output 2 of the Erasmus+ funded project called GLOBDIVES (Global Citizenship and Diversity Management Skills in Higher Education). The project was led by Kauno Kolegio in Lithuania and joined by htw Saar from Germany, University of Vigo from Spain, Alexandru Ioan Cuza University from Romania and LAB University of Applied Sciences from Finland. LAB University of Applied Sciences was also leading the work for the Intellectual Output.

Likainen valokuva : Kirjoituksia post-dokumentaarisuudesta

Likainen valokuva : Kirjoituksia post-dokumentaarisuudesta Rastenberger, Anna-Kaisa; Pälviranta, Harri Tämä julkaisu käsittelee eettisiä kysymyksiä ja dokumentaarista valokuvaa taiteen kontekstissa. Julkaisun esseet osallistuvat keskusteluun dokumentaarisuudesta tekijöiden itsensä äänillä. Ne pohjaavat valokuvaajien omiin kokemuksiin ja eettisiin kysymyksiin, joita he ovat kohdanneet kuvatessaan muita ihmisiä tai vaikeita tilanteita. Tekstit saavat lukijan pohtimaan, mitä voimme ymmärtää dokumentaarisesta valokuvauksesta taiteen kautta. Tähän kirjaan kirjoittaneet dokumentaarista ilmaisua käyttävät valokuvaajat ovat tietoisia eettisistä haasteista, jotka liittyvät sekä dokumentaarisen valokuvan historialliseen kritiikkiin että totuuden käsitteen nykyaikaiseen väärinkäyttöön. Heidän tapansa valokuvata kasvaa hedelmällisen epäilyn maaperästä, joka on otollinen ajattelun kehittymiselle. Näiden tekstien yhteydessä saa epäillä ja kysyä. Kysymisen voi aloittaa vaikka seuraavista: Mitkä ovat dokumentaarisen valokuvan mahdollisuudet käsitellä yhteiskunnallisia ilmiöitä nykyään? Mitä erilaisia menetelmiä dokumentaariset valokuvaajat käyttävät ylittääkseen vuosikymmenien epäluottamuksen ja skeptisyyden? Miten taiteilijat käsittelevät totuuden ja todellisuuden kysymyksiä?

MUrCS Proceedings 2023

MUrCS Proceedings 2023 Aarrevaara, Eeva; Maksheeva, Alexandra The MUrCS Project presents the fourth volume of the Student Thesis Projects to highlight efforts towards knowledge transfer to link research into the practice of sustainable management of urban climate. By continuing with the integration of three thematic strands of education (Science, Planning and Management) project aim to showcase the possibility of a ‘new professional’ able to understand, plan and lead the urban changes needed to tackle climate. The most common theme in the present volume is urban climate and its mitigation to enhance urban resilience.