Uudistavan muotoiluajattelun ylemmän ammattikorkeakoulutukinnon opinnot on tarkoitettu erityisesti muotoilu- ja media-alan ammattilaisille. Ne keskittyvät käyttäjä- ja ihmislähtöiseen, yhteisölliseen (co-design) ja kokeilevaan kehittämiseen sekä muotoiluajatteluun perustuvan, mutta tutkimukselliset perustelut (evidence based) sisältävän toiminnan suunnitteluun ja johtamiseen.
Koulutuksen käynyt muotoilu- tai media-alan ammattilainen osaa soveltaa muotoiluajattelua yritysten ja organisaatioiden kehittämisprosesseihin ja strategiseen suunnitteluun. Hän osaa kohdentaa muotoilun tai media-alan ammatillista erityisosaamista oman suuntautumisensa mukaisesti sellaisiin laajempiin kohteisiin kuten palvelumuotoilu, informaatiomuotoilu, digitalisaatio, brändien kehittäminen, kaupunkimuotoilu, julkisen sektorin kehittäminen, hyvinvoinnin kehittäminen ja ympäristövastuullinen suunnittelu. Koulutus mahdollistaa luovan alan ammattilaisille myös uusien urapolkujen etsimisen muuttuvassa työelämässä.
Uudistavan muotoiluajattelun ylempi ammattikorkeakoulututkinto käsittelee muotoiluajattelua erilaisiin kohteisiin sovellettavana kehittämis- ja innovaatioprosessina. Muotoiluajattelun hyödyntämiin menetelmiin kuuluvat asiakas- ja sidosryhmäkokemusta kehittävä, ihmislähtöinenlähtöinen kehittämistutkimus, asiakkaita, erilaisia käyttäjiä sekä monialaisia kehittämisryhmiä osallistava yhteiskehittäminen (co-design), ja nopea, kokeileva kehittäminen.
Koulutus on suunniteltu siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opinnot toteutetaan monimuotototeutuksena, joka rakentuu lähiopetusjaksoista ja itsenäisen työskentelyn osuudesta. Ydinopintojen lähiopetus toteutetaan pääsääntöisesti päivä- ja viikonloppuopintoina (pe klo 9–17 ja la klo 9–16). Ensimmäisenä lukuvuonna lähiopetusta on keskimäärin 2 viikonloppua kuukaudessa.
Uudistavan muotoiluajattelun ylemmän ammattikorkeakoulutukinnon opinnot on tarkoitettu erityisesti muotoilu- ja media-alan ammattilaisille. Ne keskittyvät käyttäjä- ja ihmislähtöiseen, yhteisölliseen (co-design) ja kokeilevaan kehittämiseen sekä muotoiluajatteluun perustuvan, mutta tutkimukselliset perustelut (evidence based) sisältävän toiminnan suunnitteluun ja johtamiseen.
Koulutuksen käynyt muotoilu- tai media-alan ammattilainen osaa soveltaa muotoiluajattelua yritysten ja organisaatioiden kehittämisprosesseihin ja strategiseen suunnitteluun. Hän osaa kohdentaa muotoilun tai media-alan ammatillista erityisosaamista oman suuntautumisensa mukaisesti sellaisiin laajempiin kohteisiin kuten palvelumuotoilu, informaatiomuotoilu, digitalisaatio, brändien kehittäminen, kaupunkimuotoilu, julkisen sektorin kehittäminen, hyvinvoinnin kehittäminen ja ympäristövastuullinen suunnittelu. Koulutus mahdollistaa luovan alan ammattilaisille myös uusien urapolkujen etsimisen muuttuvassa työelämässä.
Uudistavan muotoiluajattelun ylempi ammattikorkeakoulututkinto käsittelee muotoiluajattelua erilaisiin kohteisiin sovellettavana kehittämis- ja innovaatioprosessina. Muotoiluajattelun hyödyntämiin menetelmiin kuuluvat asiakas- ja sidosryhmäkokemusta kehittävä, ihmislähtöinenlähtöinen kehittämistutkimus, asiakkaita, erilaisia käyttäjiä sekä monialaisia kehittämisryhmiä osallistava yhteiskehittäminen (co-design), ja nopea, kokeileva kehittäminen. Näitä menetelmiä sovelletaan palvelujen, informaatiomuotoilun, digitaalisten tai ympäristövastuullisten ratkaisujen, brändikonseptien sekä toiminta- ja liiketoimintamallien kehittämiseen. Kehittämisratkaisuja suunnitellaan sekä yksityiselle, julkiselle että kolmannelle sektorille.
Koulutus on suunniteltu siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opinnot toteutetaan monimuotototeutuksena, joka rakentuu lähiopetusjaksoista ja itsenäisen työskentelyn osuudesta. Ydinopintojen lähiopetus toteutetaan pääsääntöisesti päivä- ja viikonloppuopintoina (pe klo 9–17 ja la klo 9–16). Ensimmäisenä lukuvuonna lähiopetusta on keskimäärin 2 viikonloppua kuukaudessa. Osan täydentävistä, vallinaisista opinnoista voi suorittaa myös täysin virtuaalisina. Toinen lukuvuosi keskittyy itsenäiseen tutkimuksellisen kehittämistyön läpivientiin ja siihen liittyviin ryhmäseminaareihin.
Jokaisen opiskelijan kanssa laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma ja opiskelijaa ohjataan hyödyntämään myös oma aiemmin hankittu osaaminen, josta voi hakea hyväksilukua tutkintoon soveltuvilta osin.
Koulutuksen laajuus on 60 op, joka jakautuu seuraavasti: ydinosaaminen 20 op, täydentävä osaaminen 10 op ja opinnäytetyö 30 op. Täydentävä osaaminen on vapaasti valittavaa.
Ydinosaamiseen kuuluu:
Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoilu 5 op
Informaatiomuotoilu 5 op
Strateginen muotoilu, systeemiset ratkaisut ja co-design 5 op
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalle työpaikalleen tai ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme. Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee lähes 900 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa 78 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä vaikka et ulkomaille lähtisikään!
LABin opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa. Opintoihisi voi kuulua esimerkiksi omalle työnantajallesi tai muille alan toimijoille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä. Erilaiset oppimisympäristöt vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojesi ajan.
LAB tekee tiivistä yhteistyötä myös LUT-yliopiston kanssa.
LAB-ammattikorkeakoulu on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ohjaavat strategiset vahvuusalueet ovat:
Uudistavan muotoiluajattelun ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa valmiudet toimia erilaisissa muotoiluun ja media-alaan liittyvissä asiantuntija-, suunnittelu-, kehittämis- ja johtotehtävissä, joissa tarvitaan muotoilujohtamista, asiakaskokemuksen tai työntekijäkokemuksen kehittämistä ja yhteissuunnittelua.
yritysten- ja organisaatioiden laadullinen kehittäminen
strateginen ja toiminta- tai palveluprosessien suunnittelu ja toteutus