Lasten ja nuorten psykofyysisen fysioterapian osaaja, 15 op
Lasten ja nuorten mielenterveyden haasteet lisääntyvät ja ympäri Suomea tarvitaan lasten ja nuorten psykofyysisen fysioterapian osaajia kysynnän jatkuvasti kasvaessa. Lasten- ja nuorten psykofyysisen fysioterapian osaaja opinnoissa syvennät osaamistasi lapsen ja nuoren tutkimisesta, havainnoinnista ja terapian suunnittellusta psykofyysisestä näkökulmasta. Saat koulutuksesta uusia työvälineitä kohtaamiseen, terapian sisältöön, lapsen ja nuoren toimintaympäristössä työskentelyyn ja terapeuttiseen harjoitteluun.
LAB-ammattikorkeakoulu
Lahden kampus
Mukkulankatu 19
15210 Lahti
Verkossa
Tavoite
Koulutuksen jälkeen omaat laajat valmiudet lapsen ja nuoren kohtaamiseen, tutkimiseen ja terapioiden suunnitteluun psykofyysisen fysioterapian näkökulmasta. Tunnistat lapsen ja nuoren psykofyysisen kuntoutuksen terapiapolun ja edistät fysioterapeuttina lapsen, nuoren ja perheen hyvinvoinnin ja kuntoutumisen tukemista. Osaat soveltaa työkalupakistasi monipuolisia keinoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä huomioiden lapsen ja nuoren iän sekä kehityksen yksilöllisyyden.
Kenelle?
Sinulle fysioterapeutti, joka haluat oppia uutta psykofyysisestä työskentelystä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi fysioterapian viitekehyksestä.
Koulutus soveltuu sekä sairaalassa, että avokuntoutuksessa työskenteleville fysioterapeuteille. Toivomme / edellytämme osallistujilta vähintään kahden vuoden työkokemusta fysioterapeuttityöstä.
Sisältö
Lasten ja nuorten psykofyysiseen fysioterapiaan viitekehys 3 op
Mielenterveyden erityiskysymykset lasten ja nuorten psyko-fyysisessä fysioterapiassa 4 op
Lapsen ja nuoren tutkiminen, havainnointi ja terapeuttiset harjoitteet 5 op
Kiintymyssuhde ja kaltoinkohtelu 1 op
Portfoliotyöskentely 1 op
Työnohjaus 1 op
Koulutuspäivät
2.4.2024 klo 16.30-18.00 verkossa: Koulutuksen info ja opiskelun käytänteet
11.4. 2024 kampus klo 9.15-17.00 Huom! Aloitus poikkeuksellisesti jo klo 9.15 kampusinfolla ja kahvilla
12.4.2024 kampus klo 8.30-15.45
16.5.2024 kampus klo 9.45-17.00
17.5.2024 kampus klo 8.30-15.45
6.6.2024 verkossa klo 8.30-15.45
12.9.2024 kampus klo 9.45-17.00
13.9.2024 kampus klo 8.30-15.45
3.10.2024 verkossa klo 12.45-14.15: Työnohjaus II (ryhmä 1) ja klo 14.30-16.00: Työnohjaus II (ryhmä 2)
31.10.2024 kampus klo 9.45-17.00
1.11.2024 kampus klo 8.30-15.45
28.11.2024 verkossa: klo 12.45-14.15: Työnohjaus III (ryhmä 2) ja klo 14.30-16.00: Työnohjaus III (ryhmä 1)
16.1.2025 kampus klo 9.45-17.00
17.1.2025 kampus klo 8.30-15.45
13.2.2025 kampus klo 9.45-17.00
14.2.2025 kampus klo 8.30-15.45
Toteutustapa ja oppimismenetelmät
12 päivää lähiopetusta Lahden kampuksella ja 1 verkkovälitteisesti. Lisäksi koulutukseen sisältyy työnohjausprosessi, johon osallistutaan kahdessa pienryhmässä 2 x verkkovälitteisesti ja 2 x kampuksella lähipäivän yhteydessä. Koulutuksen aloitusinfo pidetään verkossa.
Ryhmäkoko
vähintään 16, enintään 24
Asiantuntijat
Jenni Aittokallio on psykofyysiseen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti yamk, joka on täydentänyt osaamistaan monipuolisesti kouluttautumalla mm. lasten fysioterapiaan, psykofyysiseen fysioterapiaan sekä seksuaalineuvontaan. Jenni työskentelee psykiatristen ja neuropsykiatristen lasten ja nuorten vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen ja kaupunkien avokuntoutuksen palveluntarjoajana ja hänellä on pitkä kokemus kliinisestä työstä psykofyysisen fysioterapian parissa. Hänen erityisosaamiseensa kuuluvat lasten ja nuorten ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt, traumat, OCD ja selektiivinen mutismi.
Anna Rajala ft, PhD työskentelee tutkijana Tampereen yliopistossa ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa, sekä vuosina 2022 - 2025 Suomen Akatemian tutkijatohtorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy muun muassa fysioterapiaan, muistisairauksiin, inkontinenssiin ja kaunokirjallisuuden tarjoamiin mahdollisuuksiin sote-alalla. Opettajana hän hyödyntää filosofista koulutustaan ja osaamistaan taidelähtöisestä oppimisesta. Hän opettaa psykofyysisen fysioterapian teoreettista viitekehystä useassa ammattikorkeakoulussa.
Outi Rantatulkkila, lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu, KM, erityisopettaja (varhaiskasvatus ja perusopetus), Debriefing ohjaaja.
Ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja valmentaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeisten neuropsykiatristen koulutusten pääkouluttaja.
Outilla on pitkä ja monipuolinen työkokemus ratkaisukeskeisenä työnohjaajana sekä kouluttajana: mm. varhaiskasvatus, perusopetus, sosiaaliohjaus, työvoimapalvelut sekä neurologisten asiakkaiden asumis- ja kuntoutusyksikön työnohjaus. Ryhmä- ja yksilötyönohjaukset sekä esimiesten työnohjaus. Lisäksi ratkaisukeskeisenä neuropsykiatrisena valmentajana esiopetuksessa ja perusopetuksessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa.
Annette Collin, fysioterapeutti, psykofyysinen fysioterapeutti
Annette on psykofyysiseen fysioterapiaan ja lasten kipuun erikoistunut fysioterapeutti. Annette on täydentänyt osaamistaan kouluttautumalla fysioterapialiiton kipukokonaisuuden, psykofyysisen fysioterapian erikoistumisopinnot sekä pienempiä kokonaisuuksia trauman hoitoon ja lasten fysioterapiaan. Annette työskentelee ULS kipukeskuksessa, toimintaan kuuluu fysioterapian ja arvioinnin kehittäminen lasten kivun parissa. Kipukeskukselle kuuluu niin akuutit komplisoituneet kivun potilaat kuin pitkittynen kivun potilaat. Annettella on pitkä kliininen kokemus lasten ja nuorten kivun fysioterapiassa sekä erikoissairaanhoidossa, että avopuolella.
Jolanda Ehrström, ft (YAMK), Manipulatiivinen ft Maitland-concept®, kipuaiheen tohtorikoulutettava Helsingin Yliopisto
Jolanda on tehnyt fysioterapian kliinistä työtä 18 vuotta, joista viimeisimmät 12 vuotta monesti yhteistyössä HUS lastensairaalan (erikoissairaanhoidon) kanssa. Lasten nuori ikä ja heidän liikuntakykyään voimakkaasti rajoittava kiputila on tehnyt häneen lähtemättömän vaikutuksen. Näiden nuorten kuntouttaminen onkin johtanut Jolandan nykyiseen kipuaiheen kiinnostukseen. Kliinisen työn ohella Jolanda opettaa nykyään Metropolian fysioterapian tutkinto-ohjelmassa. Tuleva väitöskirja koskee kivunopetuksen kehittämistä Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapian tutkinto-ohjelmissa.
Marianna Virtanen, fysioterapeutti, tanssi-liiketerapeutti. Työkokemusta hänelle on kertynyt fysioterapeuttina monipuolisesti terveyskeskuksessa, erikoissairaanhoidossa psykiatrian puolella sekä yksityisellä sektorilla. Psykofyysisen fysioterapian erikoistumisen jälkeen (2013) työskentely on painottunut enemmän psykofyysisiin asiakkaisiin. Lasten ja nuorten tanssi-liiketerapeuttisessa työskentelyssä hän pitää tärkeänä, että voi liikkeen kautta tarjota kokemuksia omasta kehollisesta pystyvyydestä. Tanssi-liiketerapiassa lasten ja nuorten kanssa työskennellessä tärkeiksi teemoiksi ovat nousseet tunnetyöskentely kehollisia menetelmiä hyödyntäen, rentoutuminen, leikki, luova liike, kommunikointi liikkeellä ja itseilmaisun helpottuminen.
Marika Norta, lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu; sosionomi (YAMK)
Marika on työskennellyt yli 20 vuotta lastensuojelussa erilaisissa tehtävissä, kuten perhekuntoutuksessa, sijaishuollossa ja kodin ulkopuolistenpalvelujen esimiestehtävissä. Osaamista työvuosien varrella on kertynyt koulutusten sekä kehittämisen myötä lastensuojelun kuntouttavan työn, kriisi- ja traumatyön sekä tietoisuustaitojen sekä vakauttavan työotteen parissa. Marika on ollut mukana kehittämässä lastensuojelun sekä psykiatrisen työn yhteisopintoja ja hän näkee monitoimijaisuuden sekä asiakkaiden että eri ammattiryhmien kanssa tärkeänä lasten ja nuorten kanssa työskentelyssä.
Minna Rutonen on yli kaksikymmentä vuotta vauvaperheiden ja lasten kanssa työskennellyt NDT/Bobath fysioterapeutti. Hän on toiminut alkuun yksityispuolella kuntouttavana terapeuttina ja tällä hetkellä työskentelee varhaiskuntoutuksessa ja arviointityössä Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosastolla sekä lastenneurologian ja lastentautien poliklinikalla. Minnalle on tärkeää perheen kokonaisvaltainen kohtaaminen ja huomioiminen niin vireyden säätelyn, kuin kiintymyssuhteen vahvistamisen keinoin sekä vanhempien tukeminen vauvan psykomotorisen kehityksen vahvistamisessa.
Netta Viitala, psykofyysiseen fysioterapiaan ja työnohjaukseen (STOry) erikoistunut fysioterapeutti, hengityskouluohjaaja- ja kouluttaja, traumapsykoterapeuttikoulutettava (2022-2025). Netta on tehnyt työtä fysioterapeuttina 25 vuotta somatiikan puolella. Työ eri ikäisten ihmisten kanssa niin yksityisellä puolella kuin erikoissairaanhoidossakin on ollut monipuolista ja opettavaa. Erityisesti toiminnallisten hengityshäiriöiden psykofyysinen fysioterapia on ollut ja on edelleen sydäntä lähellä. Tällä hetkellä asiakastyö koostuu pääsääntöisesti hengitysterapia- ja koulutuspsykoterapia-asiakkaista sekä psykofyysisestä yksilö- ja ryhmätyönohjausesta sekä kouluttamisesta eri puolilla Suomea.
Opetuksen lisäksi Netta toimii koulutuksessa työnohjaajana sekä myös hengityksen ja traumainformoidun työotteen kouluttajana.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumisaika 29.9.2023 - 17.3.2024
Ilmoittaudu koulutukseen tästä
Opiskelupaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, ellei toisin ole mainittu. Vahvistus kurssille hyväksymisestä tai varasijasta lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä. Jos koulutus/tapahtuma on jo täynnä tai olet varasijalla, Sinulle lähetetään siitä tieto. Jos paikkoja vapautuu, Sinuun otetaan yhteyttä.
Pidätämme oikeuden kurssin muutoksiin tai sen perumiseen.
Asiakkaidemme kokemuksia
Koulutus oli oikein onnistunut. Sain paljon työelämään sovellettavaa tietoa ja osaamista.
Opettajat olivat innostuneita, rentoja ja hauskoja, opetettavan sisällön asiantuntijoita.
Käytännön harjoitteet ja oman kehon kautta kokeminen oli todella antoisaa.