Toimintakyky, osallisuus ja ohjaaminen
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Osaat tukea asiakkaan osallisuutta eri menetelmiä hyödyntäen
Osaat ohjata asiakkaan siirtymistä ja liikkumista ergonomisesti ja aktiivisesti avustamalla
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Tiedät motivoivan ohjauksen merkityksen yksilön ohjaamisessa ja tunnistat siihen vaikuttavia tekijöitä. Tiedät motivoivan keskustelun periaatteet ja lähtökohdat sekä ohjaustilanteeseen vaikuttavat viestinnän eri keinot.
Tiedät tasavertaiseen vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Sisältö
Toimintakyvyn ja ohjaamisen käsitteiden teoreettiset perusteet
Osallisuutta ja toimijuutta tukevat menetelmät ja niiden soveltaminen
ICF- viitekehys asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työn jäsentäjänä: ICF luokituksen tavoitteet, yhteinen kieli ja käsitteet, rakenne ja koodit sekä käyttöä helpottavat työkalut
Toimintakyvyn kuvaaminen ICF- viitekehystä hyödyntäen
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet: käsitteet, menetelmät ja mittarit sekä TOIMIA tietokanta
Asiakkaan siirtymisen ja liikkumisen ergonominen ja aktiivinen avustaminen
Apuvälinepalveluprosessi ja -saatavuusperusteet
Toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja turvallisuutta edistävät apuvälineet ja hyvinvointiteknologiset ratkaisut, kuten liikkumisen apuvälineet ja pienapuvälineet.
Eri toimintaympäristöjen esteettömyys ja saavutettavuus
Motivoivan ohjaamisen ja motivoivan keskustelun teoreettiset periaatteet
Vuorovaikutuksen ja viestinnän keinojen harjoittaminen
Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Osaat tukea asiakkaan osallisuutta eri menetelmiä hyödyntäen
Osaat ohjata asiakkaan siirtymistä ja liikkumista ergonomisesti ja aktiivisesti avustamalla
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Tiedät motivoivan ohjauksen merkityksen yksilön ohjaamisessa ja tunnistat siihen vaikuttavia tekijöitä. Tiedät motivoivan keskustelun periaatteet ja lähtökohdat sekä ohjaustilanteeseen vaikuttavat viestinnän eri keinot.
Tiedät tasavertaiseen vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Sisältö
Toimintakyvyn ja ohjaamisen käsitteiden teoreettiset perusteet
Osallisuutta ja toimijuutta tukevat menetelmät ja niiden soveltaminen
ICF- viitekehys asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työn jäsentäjänä: ICF luokituksen tavoitteet, yhteinen kieli ja käsitteet, rakenne ja koodit sekä käyttöä helpottavat työkalut
Toimintakyvyn kuvaaminen ICF- viitekehystä hyödyntäen
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet: käsitteet, menetelmät ja mittarit sekä TOIMIA tietokanta
Asiakkaan siirtymisen ja liikkumisen ergonominen ja aktiivinen avustaminen
Apuvälinepalveluprosessi ja -saatavuusperusteet
Toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja turvallisuutta edistävät apuvälineet ja hyvinvointiteknologiset ratkaisut, kuten liikkumisen apuvälineet ja pienapuvälineet.
Eri toimintaympäristöjen esteettömyys ja saavutettavuus
Motivoivan ohjaamisen ja motivoivan keskustelun teoreettiset periaatteet
Vuorovaikutuksen ja viestinnän keinojen harjoittaminen
Toteutusaika
19.04.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 opintopistettä
Opetuskieli
Suomi
Toteutustapa
Verkko-opiskelu
Paikka
LAB-ammattikorkeakoulu, verkkokampus
KOULUTUSTASO
AMK-tasoinen opinto
Hinta
Maksuton
Opintojakso sisältyy Toimintaterapia AMK-tutkinto työvoimakoulutuksena -koulutukseen ja ensisijaisesti opintojaksolle hyväksytään tähän koulutukseen hakeneet.
Tavoitteet
Ymmärrät ja osaat hyödyntää ICF- viitekehystä toimintakyvyn ja osallisuuden kuvaamisessa.
Ymmärrät kuntoutus- ja sosiaalialan asiakas- ja palveluprosessien vaiheet
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Tiedät yksilön ja ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita. Tiedät vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Osaat potilassiirtojen aktivoivan ja ergonomisen avustamisen pääperiaatteet.
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Ymmärrät kuntoutus- ja sosiaalialan asiakas- ja palveluprosessien vaiheet
Tunnistat asiakkaan toimintakyvyn, osallisuuden sekä kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin perusteita ja osaat etsiä näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä.
Tiedät yksilön ja ryhmän ohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita. Tiedät vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ja tunnistat omat vuorovaikutuksesi vahvuudet ja kehitettävät asiat.
Osaat potilassiirtojen aktivoivan ja ergonomisen avustamisen pääperiaatteet.
Tiedät apuvälineprosessin vaiheet ja osaat perustella hyvinvointiteknologian / apuvälineiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn ja osallisuuden tukemisessa.
Pääsyvaatimus
Toimintaterapia AMK-tutkinto työvoimakoulutuksena -koulutukseen hakeneet.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely ajasta ja paikasta riippumatta, itsenäisesti toteutettavat kirjalliset ja käytännölliset tehtävät, mahdollisuus henkilökohtaiseen verkkoyhteydellä toteutuvaan ohjaukseen.
Käytännöllisen osaamisen syventäminen toteutuu liitettynä toimintaterapeutin tutkinnon ammatillisiin opintoihin.
Käytännöllisen osaamisen syventäminen toteutuu liitettynä toimintaterapeutin tutkinnon ammatillisiin opintoihin.
Edeltävät opinnot/lähtötaso
Toimintaterapeuttikoulutuksen aloittaville henkilöille
Ei edellytetä edeltävää osaamista
Ei edellytetä edeltävää osaamista
Ryhmäkoko
Opintojaksolle otetaan 20 opiskelijaa.
Opiskelumateriaali
Tieto verkko-opiskelualustalla
Opettaja
Sirpa Silaste, Tuula Hämäläinen
Arviointiasteikko
1-5
Muuta tärkeää
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Toimintaterapia AMK-tutkinto työvoimakoulutuksena -koulutukseen hakeutuneille.
Ilmoittautuminen
Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelupaikat täytetään pääsääntöisesti ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on aina sitova.
Ilmoittautumisaika
-
Ilmoittautumislinkki
Peruutusehdot
Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli perut ilmoittautumisen, on peruutus tehtävä kirjallisesti osoitteeseen avoinamk@lab.fi.
Avoin AMK
avoinamk
lab [dot] fi
