Electrical Motor Active Driving, e-MAD

Hiilidioksidia pidetään yhtenä merkittävimmistä ympäristöä kuormittavista päästöistä. Teollisuussektori on jo ryhtynyt erilaisiin toimenpiteisiin rajoittaakseen CO2- päästöjen määrää. Päästölähteistä nimenomaan liikenne on joutunut CO2-päästörajoitusten pääkohteeksi. Liikenteen uusista CO2-päästömääräyksistä ja verokohtelusta johtuen hybridi- (HEV) ja sähkökäyttöiset (EV) ajoneuvot ovat tulleet hyvin suosituksi Euroopassa viime vuosina. Kysynnän kasvaessa kaikkien merkittävien kansainvälisten autonvalmistajien EV- ja HEV-autojen tarjonta on lisääntynyt ja kasvaa koko ajan. Tämä on lisännyt kilpailua sähköisten ajoneuvojen markkinoilla. Näillä markkinoilla löytyy kuitenkin eräs osa-alue, jossa voidaan puhua erikoistuneista tuotesegmenteistä, nimittäin urheilu-, super- ja ralliautot.

Suorituskyvyltään maksimaalisten erikoisautojen markkina on pieni, mutta ajoneuvojen hinta verrattuna vakioautoihin on huomattavan korkea. Tämä markkinasegmentti on lisäksi varsin nuori ja markkinoilla ei ole selvää markkinajohtajaa. Sähköautojen yleistyminen ja polttomoottorin väistyminen sähköisten voimalinjojen tieltä vaatii vielä paljon työtä ja edessä on lukuisa haasteita. e-MAD (electric Motor Active Driving) vastaa ainakin yhteen merkittävään haasteeseen tässä muutoksessa; uusi sähkömoottori toimii aktiivisessa ajossa menettämättä suorituskykyään edes jatkuvasti toistuvissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa (joiden aikana ajoneuvon akustoa ladataan). Toisin kuin nykyisillä markkinoilla olevilla moottoreilla, jotka voivat toimia huipputeholla vain lyhyitä aikoja, e-MAD moottori voi toimia lähes rajoituksetta. Se tarjoaa konventionaalisiin ratkaisuihin verrattuna huomattavia etuja, etenkin silloin kun ajoneuvolta vaaditaan paljon suorituskykyä ja sen tulee sopia pieneen tilaan.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Käynnissä
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
BF R2B
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Teknologia
Painoala
Innovaatioiden kaupallistaminen
Tavoitteet
The goal of the project is to prepare the commercialization of the E-MAD concept which compiles a set of technologies developed in LUT University. The main focus is on the electrical motor for very demanding applications (e.g. electrical supercars, hypercars, and racing cars) which require top-level performance components, especially for the power elements. The development phase of the technologies (applied in the proposed motor) has a deep background from different research projects at LUT (e.g. development of high-speed technology) which were recently (2017) strengthened by the Academy of Finland 3-years project to develop and finalize the motor package that accumulates all the technological achievements (with especial highlights to the cooling approach) and to create the most competitive high-power density motor.

The market of supercars is the high cost and luxury market and the companies in this market are always seeking high-end solutions for their cars. This makes them very technology-oriented companies that are trying to utilize the latest and the most promising technological achievements.

Therefore, our main goal is to prove the high-level competence of our solution and start discussing it with these companies. As a result of the project, we are expecting to start a business in one of the possible ways discovered during the project (in market analysis and potential customer interview phases). Along with that, we would like to strengthen our position as a mature team with a strong competence to be recognized in the field of the demanding transportation sector (supercars, heavy machinery).
Projektipäällikkö
Alexander Matrosov
Projektipäällikkö
alexander [dot] matrosovatlab [dot] fi