TEK Skinnarilan hovi

Skinnarilan hovi on vuonna 1903 valmistunut huvila, jonka Pietarista lähtöisin olevan hopeaseppä Pekka Silventoinen rakennutti perheelleen. Rakennus, jonka pinta-ala on 252 m2, on alustavien arvi-oiden mukaan ikäisekseen kohtuullisessa kunnossa, mutta kaipaa pikaisesti kunnostusta. Raken-nusta on saneerattu viimeksi vuonna 1993. Rakennuksen julkisivu on suojeltu.

Skinnarilan hovi sijaitsee Skinnarilan kampusalueella ja on sen myötä ollut Suomen Yliopistokiinteistö-jen omistuksessa. Viime vuosina rakennus on ollut satunnaisessa juhlatilakäytössä. Syksyllä 2020 LAB-ammattikorkeakoulu on ostanut Skinnarilan Hovin omistukseensa. LABille ja LUT-konsernille on tärkeää kunnostaa ja ylläpitää kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus ja tuoda se sekä korkeakou-luyhteisön että alueen toimijoiden käyttöön rakennuksen perinteeseen sopivalla tavalla.

Ammattikorkeakoulun ja LUT-konsernin lähtökohta Skinnarilan hovin korjaushankkeelle, ylläpidolle ja tulevalle toiminnalle on ensisijaisesti sen tarjoamat mahdollisuudet konkreettiseen oppimisympäristöön. Hanke tarjoaa kohteen, jonka korjaushanke, palvelujen määrittäminen, toimijaverkostojen kokoaminen sekä liiketoimintapohjainen suunnittelu tarjoaa oppimisympäristön rakennusalalle sekä liiketalouden, matkailu- ja ravitsemisalan, kuvataiteen, visuaalisen viestinnän ja palvelumuotoilon opiskelijoille.

Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
Apurahat/säätiöt
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Teknologia
Painoala
Design
Tavoitteet
Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää, pilotoida ja mallintaa työelämätaidot törmäyttävä oppi-misekosysteemi. Pilottina käytetään Skinnarilan hovia.

Opiskelijoille hanke tarjoaa kiinnostavan ja innostavan moniulotteisen eri työelämätaitoja yhdistävän ja pitkäkestoisen projektin, mihin mahdollisuus osallistua on useilla opiskelijoilla eri vaiheissa.

Hanke madaltaa ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun nivelvaihetta ja tuo esille yhteiset rajapinnat ja toisaalta työnjaon osaamisen kehittämisessä. Työelämän kannalta hankkeessa tarpeet ja tarjonta pyritään kohtauttamaan ja rakentamaan työelämäyhteistyö vahvasti osaksi opintoja. Opiskelijat oppivat sekä työelämäprojektien roolituksesta ja työnjaosta että monialaisen toiminnan toimintatavoista ja alojen näkökulmien yhteen sovittamisesta.



Hanke jakautuu neljää osatavoitteeseen:



Teorian ja käytännön rajapinnat: Mallinnetaan yhteisen kohteen avulla niitä osaamisrajapintoja, missä toisen asteen ja ammattikorkeakoulun osaamistavoitteet kohtaavat. Tämä mahdollistaa jatkossa myös toisen asteen ja ammattikorkeakoulun nivelvaiheen työn opinnollistamisen yhteiset prosessit.



Monialaiset rajapinnat: Pilotoidaan ja konseptoidaan monialainen projektityöskentelymalli kahteen eri toteutusvaihtoehtoon: tekniset projektit, missä erityisesti insinööriopiskelijat ja muotoilun opiskelijat toimivat yhdessä, sekä tapahtuma- ja palvelutuotantoprojektit, jotka yhdistävät liiketoiminnan, matkailu- ja ravintola-alan sekä muotoilun opiskelijat.



Työelämän rajapinnat: Tavoitteena ammattikorkeakoululle omistajana on taloudellisuus ja elinkaaren hallinta rakennuksen osalta sekä palvelukonseptin toimivuus ja kannattavuus. Toinen vahva tavoite on hankkeen kulttuurinen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus alueen toimijoiden kanssa. Hankkeessa mallinnetaan kohteen omistajan tavoitteen asetannan sekä opiskelijoiden toteuttamien yritys- ja toimijaverkostojen kokoamisen kautta työelämätavoitteita ja niihin vastaamista. Hanke tarjoaa opiskelijoille kohtauspaikan useiden yritysten kanssa jo opintojen alkuvaiheessa.



Roolien ja tehtävien rajapinnat: Kyky sopeutua omaan rooliin sekä toteuttajana, osa-alueista vastuullisena tai projektin kokonaisuudesta vastaavana, toimia yhteistyössä muiden tiimin jäsenten kanssa ja verkostoissa sekä tehdä perusteltuja päätöksiä, kuuluvat korkeakoulutettujen ammattilaisten työelämätaitoihin. Hankkeessa keskitytään erityisesti osaamisen arvioinnin ja sen perusteiden kehittämiseen tällä tavalla vastuutetuissa työelämälähtöisissä oppimisprojekteissa.

Hankkeen vaikuttavuus
Teorian ja käytännön rajapinnat: Tuloksena syntyy ammattikorkeakoulun ja toisen asteen nivelvaiheen työn opinnollistamisen prosessit.



Monialaiset rajapinnat: Tuloksena syntyy monialaisen projektityöskentelymallin konsepti.



Työelämän rajapinnat: Tuloksena syntyy työelämän liiketaloudellisten ja kestävyyden tavoitteiden malli opiskelijoille.



Roolien ja tehtävien rajapinnat: Tuloksena syntyy osaamisen arvioinnin periaatteet roolitetussa tiimityössä.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Mauri Huttunen
Laboratoriovastaava
mauri [dot] huttunenatlab [dot] fi
Sijainti