Turvallista pedagogiikkaa oppimisyhteisöihin - ettei kukaan jää näkymättömäksi

Turvallista pedagogiikkaa oppimisyhteisöihin on varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle suunnattu täydennyskoulutushanke. Turvallisessa oppimisyhteisössä kukaan ei jää näkymättömäksi, jokaisella on oikeus tuntea kuuluvansa yhteisöön. Oppimisyhteisön turvallisuus rakentuu arvioimalla ja kehittämällä päivittäisen toiminnan pedagogisia ja digitaalisia ratkaisuja.



Hankkeessa vahvistetaan oppimisyhteisöjen psyykkistä ja pedagogista turvallisuutta vuoden 2023 aikana toteutettavilla valtakunnallisilla verkkovalmennuksilla. Valmennuspedagogiikka perustuu kokemukselliseen vertaisoppimiseen sekä dialogisuuteen. Verkkovalmennuksella lisätään turvatietoisuutta, sekä osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintatapoja toiminnallisin ja kokemuksellisin menetelmin. Verkkovalmennuksella vahvistetaan henkilöstön osaamista myös digitaalisten välineiden ja työtapojen käytössä.



Vuorovaikutteiseen verkkovalmennukseen on mahdollista osallistua joko samasta yksiköstä kootun kollegatiimin kanssa tai yksittäisenä osallistujana. Valmennusohjelma koostuu kahdesta osiosta, joihin molempiin sisältyy luentotallenteita, kokemuksellinen verkkotyöpaja ja vuorovaikutteinen verkko-ohjaustapaaminen. Luentotallenteiden sisältöjä syvennetään ja sovelletaan kokemuksellisissa työpajoissa. Verkkovalmennuksissa suunnitellaan oman työn kehittämistä, jaetaan kokemuksia ja sovitaan etenemisestä omassa oppimisyhteisössä. Näin mahdollistetaan turvallisuuden, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistuminen.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
OPH
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvointi
Projektissa tapahtuu

 

Turvallista pedagogiikkaa oppimisyhteisöihin -verkkovalmennukset keväällä ja syksyllä 2023

Ensimmäiset valmennukset käynnistyivät helmikuussa 2023. Kevään toteutuksilla oli mukana huikea joukko innostuneita varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisia. Verkkovalmennus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksessa, esi- tai perusopetuksessa työskenteleville, tueksi psyykkisen turvallisuuden tarkastelemiseen ja vahvistamiseen omassa oppimisyhteisössä.

Syksyllä 2023 toteutui toinen vastaava, vuorovaikutteinen verkkovalmennus, jossa perehdyttiin pedagogisen turvallisuuden teemoihin itsenäisesti ja yhdessä, sekä jaettiin kokemuksia ja ajatuksia toisten osallistujien kanssa. 

 


Päätöswebinaari perjantaina 1.12.2023 klo 12 - 15.15 - Tervetuloa!

- luentovieraina Samuli Ranta ja Liisa Ahonen

- zoom-linkki: https://lut.zoom.us/j/62062828199

Päätöswebinaarin materiaali tulee tapahtuman jälkeen tähän:

Päätöswebinaarin diat 

 

Blogitekstit, artikkelit ja muut tuotokset

Kokko-Muhonen, O. & Murto, P. 2023. Mitä jokaisen kasvattajan olisi hyvä tietää pedagogisesta turvallisuudesta? LAB-ammattikorkeakoulu. LAB Pro. Saatavissa: https://www.labopen.fi/lab-pro/mita-jokaisen-kasvattajan-olisi-hyva-tietaa-pedagogisesta-turvallisuudesta/

Muli, E., Nieminen, E. & Murto, P. 2023. Näkymättömät lapset varhaiskasvatuksessa. LAB-ammattikorkeakoulu. LAB Focus. Saatavissa: https://blogit.lab.fi/labfocus/nakymattomat-lapset-varhaiskasvatuksessa/

Raappana, S. & Murto, P. 2023. Kasvatushenkilöstön ammatillinen itsetuntoja työmotivaatio kasvuun verkkovalmennuksella. LAB-ammattikorkeakoulu. LAB Focus. Saatavissa: https://blogit.lab.fi/labfocus/kasvatushenkiloston-ammatillinen-itsetunto-ja-tyomotivaatio-kasvuun-verkkovalmennuksella/

 

Opinnäytetyöt

Muli, E. & Nieminen, E. 2023. Ettei kukaan jää näkymättömäksi - opas ostrakismin ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa. LAB-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037424

 

Tavoitteet
1. Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen henkilöstön tiedollisen ja menetelmällisen osaamisen vahvistaminen psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden lisäämiseksi koko oppimisyhteisössä

2. Osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta lisäävien toimintamallien lisääminen, kiusaamisen, syrjäytymisen ja ostrakismin ehkäisemiseksi

3. Turvan tunteen vahvistaminen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisesti kestävän kehityksen edistämiseksi



Verkkovalmennuksen pedagogiikka perustuu kokemukselliseen oppimiseen, dialogisuuteen ja turvalliseen vuorovaikutukseen. Oppimista syvennetään aktiivisten kokeilujen, käytännön kokemusten ja vertaisoppimisen kautta, jotta oppimisen siirtovaikutus olisi mahdollisimman tehokas.
Hankkeen vaikuttavuus
1. Osallistujat saavat tutkittua tietoa ja konkreettisia keinoja psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden vahvistamiseen yhteisössään.

2. Osallistujat omaksuvat työhönsä toimintamalleja, jotka vahvistavat osallisuutta, yhteenkuuluvuutta, pystyvyyttä ja merkityksellisyyden kokemuksia.

3. Osallistujat saavat varmuutta digitaalisten työvälineiden hyödyntämiseen, ja näihin liittyvä tieto ja osaaminen lisääntyy.

Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö

Uutiset aiheesta

Sijainti