Opiskelijat tarjoavat korkean tason ratkaisuja yritysten matkailun ja vapaa-ajan palveluihin

Kuva
Projektisyksyn ryhmä
Satu Valero (oik.) oli tyytyväinen Projektisyksyn tuloksiin ja restonomiopiskelijatiimin tekemisen meininkiin palvelukehitysprojektin parissa. Kuvassa ovat Maiju Holstila (vas.), Eino Kuutti, Essi Lampi ja Niina Mynttinen. Kuvasta puuttuu International Business -opiskelija Long Le.
Syksyisin toistuva LAB-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden Projektisyksy-konsepti tarjoaa alueen yrityksille mahdollisuuden kehittää matkailun ja vapaa-ajan palvelujaan opiskelijayhteistyönä. Syyskuusta joulukuuhun kestävän projektin aikana opiskelijatiimit keskittyvät opettajien ohjaamana luomaan toimeksiantajayrityksille konkreettisia avaimet käteen -suunnitelmia sekä protoja.

Projektisyksy vastaa vähintään yhden henkilötyövuoden palvelukehitystyötä

Projektisyksy on yrityksille konkreettinen, käytännönläheinen ja ammattimainen tapa viedä eteenpäin sekä ratkaista rajattuja kehittämishaasteita yhdessä opiskelijoiden kanssa. Nelihenkisen opiskelijatiimin työskentely vastaa vähintään 1 henkilötyövuoden kehittämispanosta yritykselle. Yhteistyötä ohjataan koko prosessin ajan LABin asiantuntijaopettajien toimesta.

Kokonaisvaltaisen palvelumuotoiluprojektin tavoitteena on tarjota yrityksille monipuolisia mallinnuksia, uusia ideoita, digitaalisia palvelukonsepteja, avaimet käteen -suunnitelmia, uusia avauksia, protoja ja demoja. Yritys saa käyttöönsä kaiken opiskelijoiden tuottaman materiaalin. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa on myös hyvä keino rakentaa työnantajamielikuvaa sekä rekrytoida uusia osaajia. Prosessi etenee kolmena vaiheena; ensin lähdetään liikkeelle lähtökohdista ja käyttäjän maailmasta, sitten edetään ideointiin ja kokeiluihin ja lopuksi kokonaisuus konseptoidaan myyvällä tavalla.

Kehitystyö räätälöidään jokaiselle yritykselle

Yrityksen oma osallistuminen projektiin on tärkeää. Projekti aloitetaan määrittelemällä tehtävänanto yhdessä LABin edustajan kanssa. Tehtävänannot kohdistetaan yksittäisten palvelujen kehittämisen sijaan palvelukokonaisuuksiin, joiden näkökulmina voivat olla esimerkiksi kansainvälistyminen tai arvon luominen toimeksiantajayritykselle sekä sen asiakkaille. Yritys pääsee esittelemään toimeksiantonsa opiskelijoille ja osallistumaan projektin loppuhuipennuksena järjestettävään messutapahtumaan, jossa opiskelijat esittelevät työnsä tulokset.

Projektisyksy on palkitseva ponnistus myös mukana oleville opettajille. Yliopettaja Mika Kylänen nostaa esille myös konkretian, innokkuuden ja hihojen käärimisen.

”Olemme saaneet toimeksiantajilta kiitosta mm. aikataulullisesti hallitusta prosessista, aidoista, merkityksellisistä aikaansaannoksista sekä uudesta ajatteluvoimasta.”

- Mieleeni on jäänyt vuosien varrella esimerkiksi Jukola 2018 -applikaation käyttöliittymäsuunnittelu 2017 syksyllä, kun homma eteni aina sovelluskauppoihin ja suunnistajien ja tapahtumakävijöiden älypuhelimiin asti, sekä syksyllä 2019 toteutettu Lahden Aluetaksin palvelukehitysprojekti, jolla vastattiin muuttuneeseen toimintaympäristöön. Projektisyksyssä on hyvää tekemisen meininkiä, Kylänen päättää.

Yrittäjä Satu Valero osallistui Projektisyksyyn uuden matkapalvelu Trisdomin kehittämiseksi. Ryhmä opiskelijoita vastasi toimeksiantoon, joka sisälsi palvelun testaamisen ja konseptoinnin sekä liiketoiminnan mallintamisen. - Oli aivan huikeaa huomata, kuinka innokkaasti opiskelijat lähtivät projektiin, uskalsin antaa heille paljon vapauksia, varsinkin visuaalisten osuuksien toteuttamisessa, missä apu oli korvaamatonta, kehuu Valero ja jatkaa:

”Sain todella paljon hyötyä ja vauhtia projektista yritykseni valmiiksi saattamiseen, minkä olisin muussa tapauksessa tehnyt yksin"

 

Yritys voi kehittää liiketoimintaansa yhdessä oppilaitosten kanssa monella eri tavalla. Tarjolla on erilaisia asiantuntija-, tutkimus- ja tuotekehityspalveluja sekä mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja innovointiin. Yritykset voivat hyödyntää myös opiskelijoiden osaamista, opiskelijat voivat tehdä yrityksessä muun muassa harjoitustöitä, opinnäytetöitä, osa-aikatöitä, kesätöitä ja projektitöitä.

Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo kannustaa yrityksiä yhteistyöhön:

– Alueen oppilaitokset ovat tärkeä voimavara, mutta osalle yrityksistä ehkä hieman vieraita, jolloin sieltä saatava osaaminen jää harmillisesti hyödyntämättä. Yritysten kannattaa lähestyä oppilaitoksia ennakkoluulottomasti ja etsiä itselleen sopiva tapa hyödyntää tarjolla olevia osaajia, asiantuntemusta ja apuja liiketoiminnan kehittämisessä.

Kaikki tarjolla olevat yhteistyömuodot on esitelty kattavasti ja selkeästi tänä vuonna ilmestyneessä Oppilaitosyhteistyö – käsikirja yrityksille -oppaassa. Tutustu Lahden seudun oppilaitosten kokoamaan oppaaseen täällä: www.lahti.fi/osaavaatyovoimaa 

 

Kehittämistyö on toteutettu osana Korkeakoulut innovaatiotoiminnan vauhdittajina – DYNAMO -hanketta, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto EAKR/Päijät-Hämeen liitto. Lue lisää hankkeestamme: www.lab.fi/projekti/dynamo

Aloitetaanko yhteistyö?

Kuva
 A round mirror on the ground

8500 uutta näkökulmaa

Opiskelijoilla on hallussaan uusimmat tiedot ja taidot. Hyödynnä osaajien tarmo ja uudistusvoima omassa työssäsi.

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.