Uusi IoT-mobiilipeli innostaa oppimaan

Kuva
Putiikki-mobiilipeli innostaa oppimaan
Kuva: Oona Rouhiainen
LAB-ammattikorkeakoulussa kehitetty uusi mobiilipeli, Putiikki, yhdistää raikkaalla tavalla oppimisen ja mobiilipelaamisen.

LABin juuri päättyneen IoT-osaamisloikka-hankkeen tavoitteena oli edistää uudenlaisiin älykkäisiin IoT-laitteisiin ja muihin IoT-teknologioihin liittyvää koulutustarjontaa. Internet of Things eli IoT on yksinkertaisimmillaan kaikkien esineiden yhdistämistä internetiin, joka mahdollistaa älylaitteiden keskinäisen viestinnän ja niiden keräämän datan analysoinnin verkon välityksellä. Vastikään julkaistu Putiikki-mobiilipeli on innovatiivinen tapa lisätä IoT-osaamista.

”IoT on käsitteenä laaja ja monesti haastava hahmottaa. Onnistuessaan pelillistäminen sopii juuri tällaisiin tilanteisiin ja aktivoi pelaajan motivaation sekä kiinnostuksen uuden oppimista kohtaan”, kertoo projektipäällikkö Ria Gynther.

IoT-osaamisloikka-hankkeessa kehitetyn Putiikin pelinkehityksestä vastasi LABissa työskentelevä kolmen hengen tiimi: Ria Gynther toimi projektin vetäjänä ja pelisuunnittelijana, Katri Putkonen vastasi ohjelmointipuolesta ja toiminnallisuudesta sekä pelin graafisena suunnittelijana toimi Oona Rouhiainen. Putiikki on helposti opittava ja kaikille sopiva peli, mutta se on suunnattu inspiroimaan erityisesti kaupan- ja palvelualan henkilöstöä sekä alasta kiinnostuneita nuoria.

Pelin teema rakentui tulevaisuuden vaatekaupan ympärille. Mobiilipelissä pelaaja on vastuussa pienestä Putiikki-vaatekaupasta ja liiketoimintaa kehittääkseen pelaajan on tutustuttava pelin aikana IoT-teknologian mahdollisuuksiin. Resurssienhallintaan keskittyvässä pelissä pelaajalla on aluksi rajallinen määrä rahaa ja ajatuksena on kasvattaa alun pääomaa. Kun rahaa on kerätty tarpeeksi, liiketoimintaa on mahdollista kehittää panostamalla esimerkiksi myymälän viihtyisyyteen ja sen palveluihin. Pelissä ostettavilla IoT-laitteilla voidaan kasvattaa katetta.

”Mobiilipeli on kevyt ja useille tuttu pelimuoto. Peli esittelee todellisesta maailmasta tuttuja mahdollisuuksia pelillisessä ympäristössä. Kaikki pelissä ostettavissa olevat laitteet ovat ostettavissa myös todellisessa maailmassa, joten pelin aikana opitut taidot ovat hyödynnettävissä laajemminkin. Oppiminen on hauskaa ja jossain määrin jopa huomaamatonta”, valottaa Gynther.

Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Android-laitteille Google Play -kaupasta.

LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoima IoT-osaamisloikka-hanke oli Euroopan sosiaalirahaston rahoittama. Hankkeen aikana on julkaistu myös IoT-osaamisloikka: Kuvauksia IoT:n hyödyntämisestä Päijät-Hämeessä -e-kirja sekä useita IoT-animaatioita Youtubeen.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Ria Gynther, LAB-ammattikorkeakoulu

+358 44 708 1335, ria [dot] gyntheratlab [dot] fi (ria[dot]gynther[at]lab[dot]fi)

Uusimmat uutiset