Uusi verkkokirja kansallisesta ja kansainvälisestä LUMA-tiedekasvatuksesta: parhaita ratkaisuja ja toimintamalleja hyvään tulevaisuuteen

Kuva
LAB_Lappeenranta_ikkunat
Miten innostetaan tulevaisuuden tekijöitä matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun? Miten tuetaan taitavia opettajia ja tulevia opettajia tärkeässä työssään? Miten rakennetaan yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti hyvää ja kestävää tulevaisuutta? Muun muassa näihin kysymyksiin antaa vastauksia uusi LUMA-tiedekasvatustoimintaa käsittelevä verkkokirja.

Korkeatasoinen osaaminen on avainasemassa Suomen hyvään tulevaisuuteen. Matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian osaamisella on siinä merkittävä rooli. Osaamisen vahvistaminen ja innostaminen näiden aineiden opiskeluun on LUMA-keskus Suomi -verkoston tiedekasvatuksen päämäärä. Verkkokirja pyrkii avaamaan tätä esittelemällä toimintamalleja, parhaita käytänteitä ja yhteisöllistä oppimista.

Kirjan suunnitteluun ja tekemiseen osallistui LUMA-keskus Suomi -verkoston moton ”Yhdessä olemme enemmän!” mukaisesti noin sata henkilöä LUMA-keskus Suomi -verkostosta.

LUMA-keskustoimintaa on systemaattisesti kehitetty yliopistotasolla Suomessa vuodesta 2003 lähtien. Vuonna 2013 avattiin kansallinen LUMA-keskusverkosto 11 yliopiston yhteyteen. Yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti toimivalla verkostolla on opetus- ja kulttuuriministeriön antama valtakunnallinen tehtävä, johon kaikki yliopistot keskuksineen ovat sitoutuneet.

Tällä hetkellä toiminnassa on 13 alueellista LUMA-keskusta, joista yksi on LUMA-keskus Saimaa. LUMA-keskus Saimaa toimii Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Kymenlaakson alueella. Verkkokirja esittelee kattavasti myös LUMA-keskus Saimaan toimintaa, joka on muista keskuksista poiketen alusta saakka tarjonnut kouluille sisältöä sekä yliopistosta että ammattikorkeakoulusta.

”Saimaan ammattikorkeakoulu ja sen myötä nykyinen LAB-ammattikorkeakoulu on ollut perustamisesta lähtien mukana LUMA-keskus Saimaassa. Ammattikorkeakouluista olimme selvästi etujoukoissa”, sanoo LAB-ammattikorkeakoulun yliopettaja Päivi Porras.

Digiloikka otettiin myös LUMA-toiminnassa

Porras itse on ollut mukana toiminnassa keskuksen perustamisesta lähtien tähän syksyyn saakka. Toinen pitkän linjan tekijä, LUT-yliopiston LUMA-koordinaattori Leena Ikonen kertoo, että poikkeuksellisset ajat ovat on sysänneet myös LUMA-toiminnan ottamaan digiloikan.

”Toimintamme keskiössä ovat koululaisille tarjottavat tapahtumat, kerhot ja vierailut työpajoineen, joten yhteistyö koulujen kanssa on ymmärrettävästi hakenut uusia muotoja. Käynnistimme esimerkiksi jo kesälomakaudella virtuaalikerhon, joka on jatkunut syksyllä. Tarjoamme sen kautta muun muassa kotikemiaa ja kestävän kehityksen kierrätysteemoja”, sanoo Ikonen.

Ikonen jatkaa, että yhteistyössä Tekniikan Akateemisten (TEK) paikallistoimijan kanssa rakenteilla on myös virtuaalimateriaali Mahtavaa matematiikkaa -päivään, jota vietetään 5. marraskuuta.

”LUMA-ohjaajat ovat tuottaneet virtuaalimateriaalia TEKin koordinoimaan tapahtumaan. Kaikkiaan LUMA-ohjaajien porukka koostuu vuosittain noin 15 LUTin ja LABin opiskelijasta.”

Toiminnan liekki pysyy siis yllä myös poikkeusaikoina, mutta Ikonen ja LABin projektipäällikkö Mauri Huttunen odottavat kovasti pääsevänsä järjestämään tapahtumia, joissa lapset ja toimintaa pyörittävät aikuiset voisivat kohdata toisiaan.

”LUMA-toiminnan lippulaiva on StarT-toiminta, joka pitää sisällään kouluissa toteutettavia monialaisia oppimisprojekteja. Vuosittain toiminta huipentuu alueellisiin StarT-festareihin, joissa kymmenet tai sadat lapset esittelevät projektejaan, ja into on käsin kosketeltava. Toivoisimme kovasti, että ensi keväänä festarit voitaisiin taas järjestää kampuksella”, sanoo Ikonen.

Vierailukohteeksi Lappeenrannan kampukselle on myös rakenteilla aivan uusi, LUMA-toiminnalle omistettu tiedeluokka.

”Tiedeluokassa tullaan tarjoamaan erilaisia työpajoja muun muassa kemiantekniikasta sekä virtuaalitodellisuuden (virtual reality, VR) ja lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) sovellusten avulla. Työpaja-aihioita tulee kaikilta aloilta vähitellen”, päättää Huttunen LUMA-keskus Saimaan tulevista kuvioista.
 

LUMA SUOMI – yhdessä olemme enemmän -kirja julkaistiin verkkokirjana suomeksi syyskuussa 2020. Kirja julkaistaan syksyn aikana myös ruotsiksi ja englanniksi.

» Pääset lataamaan verkkokirjan tämän linkin takaa

Tekstissä on lainattu osia LUMA-keskus Suomen johtaja Maija Akselan kirjoituksesta luma.fi-sivuilla.

Lisätietoja:
Leena Ikonen, LUMA-koordinaattori, LUT-yliopisto, 046 923 4523, leena [dot] ikonenatlut [dot] fi
Mauri Huttunen, projektipäällikkö, LAB-ammattikorkeakoulu, 040 821 8980 Mauri [dot] Huttunenatlab [dot] fi

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.

Sijainti