NEAR - NEw sociAl seRvices: innovative tools and skills for person-centred and community-based social models


Project Near video
Publications
Hatakka, H. & Jokinen, O. 2025. Asiantuntijavaihdosta kokemuksia ja uutta osaamista osallisuutta edistävään työhön. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/asiantuntijavaihdosta-kokemuksia-ja-uutta-osaamista-osallisuutta-edistavaan-tyohon/
Jokinen, O. 2024. Osallisuuden lyhyt oppimäärä – tämä ainakin jokaisen tulisi tietää osallisuudesta. LAB Pro. Available https://www.labopen.fi/lab-pro/osallisuuden-lyhyt-oppimaara-tama-ainakin-jokaisen-tulisi-tietaa-osallisuudesta/
Hatakka, H. 2024. NEAR-hankkeen kansainvälinen asiantuntijavaihto Tsekissä. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/near-hankkeen-kansainvalinen-asiantuntijavaihto-tsekissa/
Makkula, S. 2024. Empatia työkaluna ja empatiatyökalut. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/empatia-tyokaluna-ja-empatiatyokalut/
Jokinen, O. & Rautava, E. 2024. Professional skills for the new social services. UAS journal. Available https://uasjournal.fi/4-2024/professional-skills-for-the-new-social-services/
Jokinen, O. 2024. Belgiasta välineitä ja uusia ideoita yksilölähtöiseen ja yhteisölliseen työhön. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/belgiasta-valineita-ja-uusia-ideoita-yksilolahtoiseen-ja-yhteisolliseen-tyohon/
Nöjd, T. & Rautava, E. 2024. Towards person-centered and community-based social services in the Päijät-Häme region. LAB RDI Journal. Available https://www.labopen.fi/lab-rdi-journal/towards-person-centered-and-community-based-social-services-in-the-paijat-hame-region/
Jokinen, O. & Rautava, E. 2024. New social services – Lahdesta Eurooppaan hyviä käytäntöjä ja yhteistyömalleja. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/new-social-services-lahdesta-eurooppaan-hyvia-kaytantoja-ja-yhteistyomalleja/
Rautava, E. 2024. ”Miten kuunnella niin, että muut haluavat puhua ja miten puhua niin, että muut haluavat kuunnella?” – Dialogisuuden mahdollisuudet sosiaalityössä. Sosiaalityötä Päijät-Hämeessä -blogi. Available https://sosiaalityotapaijathameessa.blogspot.com/2024/03/miten-kuunnella-niin-etta-muut-haluavat.html
Jokinen, O. & Rautava, E. 2024. Dialogi on menetelmä, dialogisuus on suhtautumistapa. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/dialogi-on-menetelma-dialogisuus-on-suhtautumistapa/
Jokinen, O. 2023. Lähiyhteisöt mukaan sosiaaliseen ja osallisuutta edistävään työhön. LAB Focus. Available https://blogit.lab.fi/labfocus/lahiyhteisot-mukaan-sosiaaliseen-ja-osallisuutta-edistavaan-tyohon/
Jokinen, O. 2023. Case Pamplona: uusia lähestymistapoja sosiaalipalveluihin. LAB Focus.
Available https://blogit.lab.fi/labfocus/case-pamplona-uusia-lahestymistapoja-sosiaalipalveluihin/
Latest events and news
All the news can be found here: https://www.interregeurope.eu/near/news-and-events/news
- Professional exchange in Pamplona, Spain 13.-15.5.2025
- Study visit in Rome, Italy 10.-13.3.2025
- Professional exchange in Päijät-Häme, Finland 21.-23.1.2025 video
- Professional exchange in Czech Republic 12.-14.11.2024
- Study visit in Mechelen, Belgium 14.-17.10.2024 video
- Study visit in Päijät-Häme, Finland 21-13.5.2024
- Dialogue skills training event in LAB UAS 24.1.2024
- Study visit in Vysočina, Czech Republic 6.-9.11.2023
- Study visit in Pamplona, Spain 31.5–1.6.2023 video
An innovative project approach with a strong focus on in-depth learning will be organized around 5 learning events dedicated to the different challenges faced by the model change, bringing real cases from 4 different regions of Spain, the Czech Republic, Finland, Belgium, and the national experience of Italy. Study visits and peer-review workshops organized back-to-back to the learning events and staff exchanges will complete the learning route.
As a result of the project's activities and international cooperation, good practices and tools related to the development of social services will be learned. In this way, the content and implementation of the regional inclusion programme will be affected. Organisations and employees providing social services receive new tools and competences for customer engagement and agency through new knowledge.




