Markkinoinnin opiskelussa työnteko ja opiskelu yhdistyvät saumattomasti

Kuva
Liiketalouden opiskelijat Noora Ahtiainen-Himmanen (vas.) ja Hinna Hannukainen harrastemessuilla
Kuvassa Noora Ahtiainen-Himmanen (vas.) ja Hinna Hannukainen

Voiko ammattikorkeakoulussa opiskella töitä tehden?

Kyllä voi, jos on valinnut liiketalouden markkinoinnin opinnot LABin Lappeenrannan kampuksella. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen markkinointiin suuntautuvat opiskelijat perustavat osuuskunnan. Osuuskunnan kautta opiskelijat myyvät markkinointiin liittyviä palveluja.

Sen jälkeen opiskelu on oikeaa työntekoa: oikeita asiakkaita, oikeita projekteja – ja äärimmäisen arvokasta oppia ja kokemusta.

Harrastemessuista monipuolista kokemusta

Talvisena päivänä Lappeenrannan urheilutalolla vilisee kaupunkilaisia. Käynnissä ovat harrastemessut, tilaisuus, jossa urheiluseurat ja muut toimijat esittelevät toimintaansa ja kaupunkilaisille avautuu mahdollisuus löytää itselleen uusi harrastus.

Lappeenrannan kaupunki tilasi tapahtumakokonaisuuden Osuuskunta Hypeltä edellisvuoden keväänä. Hype on markkinoinnin osuuskunnista nuorin, ja se on toiminnassa ensimmäistä kokonaista vuotta.

”Käytännössä olemme järjestäneet tapahtuman avaimet käteen -periaatteella”, tapahtuman projektipäällikkönä toimiva Noora Ahtiainen-Himmanen kertoo.

Opiskelijat saivat tapahtuman toteuttamiseen varsin vapaat kädet. Projekti oli laaja.

”Aloitimme konseptin suunnittelulla, olemme kontaktoineet urheiluseurat ja muut osallistujat, markkinoineet tapahtumaa kaupunkilaisille ja hoitaneet kaikki käytännönjärjestelyt. Tämä on ollut todella opettavaista”, projektissa mukana oleva opiskelija Hinna Hannukainen sanoo.

Työnteon taustalla teoriaa

Osuuskunnassa oppiminen tapahtuu suureksi osaksi käytännön työtä tehden, mutta taustalla on vankka teoriaosaaminen.

Projektien lisäksi opiskelijat lukevat kirjoja, innovoivat ja käyvät luennoilla. Luennot eivät kuitenkaan ole perinteisiä opettajien luentoja, vaan opiskelijat järjestävät niitä itse niistä aiheista, joista kokevat tarvitsevansa lisätietoja.

Opettajan rooli on varmistaa, että projektit etenevät ja opiskelijat oppivat.

”Välillä opettaja myös ohjaa meitä oikeaan suuntaan, jos näyttää siltä, että ollaan menossa hakoteille. Alussa hänen apuaan tarvittiin enemmän, kun kaikki oli meille vielä uutta”, Hinna kertoo.

”Bonuksena luomme suhteita työelämään”

Ensimmäisen vuoden aikana Osuuskunta Hypen toiminta on vakiintunut. Takana on jo useita onnistuneita projekteja, osa isompia, osa pienempiä.

”Olemme esimerkiksi suunnitelleet verkkosivuja, tuottaneet sisältöjä asiakkaiden kanaviin ja järjestäneet useita tapahtumia”, Noora kertaa.

Mutta kuinka hyvin osuuskunnissa lopulta oppii?

”Minulle tämä tapa sopii todella hyvin. Esimerkiksi harrastemessut olivat todella laaja-alainen projekti, johon kuului myyntiä, markkinointia, tapahtumasuunnittelua ja -tuotantoa. Se oli todella opettavaista. Teemme jatkuvasti oikeita projekteja oikeille asiakkaille, ja bonuksena luomme suhteita työelämään.”, Noora sanoo.

 

Teksti: Jonna Mielonen-Jumisko
Kuva: Teemu Leinonen

Kuva
A boy holding a mirror

Liiketalouden osaamista tarvitaan aina

Sijainti