Hoitotyön koulutus ja lasten terveysosaaminen yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla LABin palkitussa toimintamallissa

Uudessa Opitaan yhdessä -toimintamallissa sairaanhoidon, ensihoidon ja terveydenhoidon opiskelijat sekä esikoululaiset tutustuvat yhteiseen teemaan. Opiskelijoille yhteistyö antaa arvokasta kokemusta lasten kanssa työskentelystä, esikoululaisille oppia valitusta teemasta. Yhteistyömalli palkittiin kesäkuussa International LUMA StarT Education Award 2020 -palkinnolla.

Ensimmäisen Opitaan yhdessä -yhteistyöprojektin toteuttivat syksyllä 2019 LABin ensihoidon ja sairaanhoidon opiskelijat sekä Taipalsaaren Kirkonkylän koulun esiopetusryhmän. Teemaksi valikoitui Ihmeellinen ihminen.

Opiskelijat ja esikoululaiset käsittelivät teemaa lukuvuoden aikana yhdessä monesta eri näkökulmasta. Yhteistyöhön kuului mm. työpajoja sekä teemapäivä LABin Lappeenrannan kampuksella.

”Yhteistyön aluksi lapset saivat esittää mieltään askarruttavia kysymyksiä, joihin vastasimme projektin aikana. Lapset kysyivät esimerkiksi, että kuinka kauan ruoka matkustaa suolistossa, onko vaarallista, kun juoksee ja sydän lyö kovaa, lakkaavatko hiukset kasvamasta jos niitä ei kastele ja miksi rokotus sattuu”, yhteistyömallin kehittänyt hoitotyön lehtori Mia Blomqvist kertoo.

Projektin aikana opiskelijat syvensivät omaa osaamistaan esimerkiksi erilaisissa anatomian aihealueissa ja miettivät, kuinka asiaa lähestytään ja kuvaillaan, kun asiakkaana on lapsi.

”Lasten kanssa työskenteleminen vaatii omanlaisiaan vuorovaikutustaitoja ja ymmärrystä lasten tavasta tarkastella maailmaa. Toimintamalli antaa hoitoalan opiskelijoille äärimmäisen arvokasta käytännön harjoitusta lasten kanssa toimimisesta. Lapsille malli tarjoaa tutkivan oppimisen muotoon puettua tietoa terveydestä ja parhaimmillaan herättää kiinnostuksen omaan terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Tämä on siis myös yksi tapa tehdä terveydenedistämistyötä”, Blomqvist sanoo.

Malli kannustaa havainnoimaan ja tutkimaan

Esioppilaille projekti oli mieluinen ja opettavainen. Toimintamalli kannusti lapsia havainnoimaan, kysymään ja tutkimaan, kertoo esiopetuksen opettaja Kirsi Rehunen Kirkonkylän koulusta.

”Saimme vastaukset lasten kysymyksiin ja vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa toteutui jaettu asiantuntijuus. Erinomaista oli, että jokainen opiskelija oli suunnitellut työpajoja persoonallisesti, tietoa ja vahvuuksiaan hyödyntäen. Innostus ja iloisuus välittyi esioppilaille.”

Ensimmäinen Opitaan yhdessä -projekti palkittiin kesäkuun alussa International LUMA StarT Education Award 2020 -palkinnolla. Palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta käytänteestä monialaisen, tutkimuksellisen ja ilmiöpohjaisen opetuksen toteuttamiseen. Kilpailuun osallistui 300 oppimisyhteisöä 27 maasta.

Opitaan yhdessä -toimintamallista on tarkoitus tehdä pysyvä osa LABin ensihoidon, terveydenhoidon ja sairaanhoidon koulutusta. Talvella 2020 yhteistyötä tehtiin myös Lappeenrannan Kourulan esikouluryhmän kanssa. Yhteistyöprojekti Lappeenrannan Hovinpellon päiväkodin esiopetusryhmän kanssa siirtyi koronaepidemian takia.

 

Lisätietoja:

Lehtori Mia Blomqvist, LAB-ammattikorkeakoulu | mia [dot] blomqvistatlab [dot] fi (mia[dot]blomqvist[at]lab[dot]fi), 0400 511 898

Esiopetuksen opettaja Kirsi Rehunen, Taipalsaaren kunta | kirsi [dot] rehunenattaipalsaari [dot] fi (kirsi[dot]rehunen[at]taipalsaari[dot]fi) , 050 403 7533

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.

Sijainti